MUSIC
Music
ontstond in 1968 uit de Voorburgse band Aerial Zest. Music
bestond bij oprichting uit: Klaas Trapman sologitaar, toetsen, harmonica
en zang, Theo Wagemans basgitaar en zang en Kees Brakenhoff op drums.
In
augustus 1969 vertrok Kees Brakenhoff naar de Voorburgse Limits Blues
Syndicate en verwisselde van plaats met drummer Hans Lukkien, die
Music kwam versterken. Incidenteel werden Frenk van Meeteren,
dwarsfluit en zang en Henry Overduin, zang, aan de band toegevoegd.
Verder lezen? klik
HIER
MUSIC
Music
ontstond in 1968 uit de Voorburgse band Aerial Zest. Music
bestond bij oprichting uit: Klaas Trapman sologitaar, toetsen, harmonica
en zang, Theo Wagemans basgitaar en zang en Kees Brakenhoff op drums.
In augustus 1969 vertrok Kees Brakenhoff naar de Voorburgse Limits Blues
Syndicate en verwisselde van plaats met drummer Hans Lukkien, die
Music kwam versterken. Incidenteel werden Frenk van Meeteren,
dwarsfluit en zang en Henry Overduin, zang, aan de band toegevoegd.
Op het
repertoire stonden aanvankelijk nog veel blues nummers van Chicken
Shack, Spencer Davis en John Mayall, maar er werden steeds vaker lange
improvisaties aan toegevoegd. De invloed van Soft Machine en Frank Zappa
werd merkbaar, andere dan de gebruikelijke maatsoorten werden toegepast
en geluiden werden vervormd.
Als
manager trad Ed Wagemans op, de man die in 1969 de Back in Town Session
in De Vliegermolen organiseerde. Voor het vervoer en de techniek werd
een beroep gedaan op Hans van de Siepkamp. Door de warme en hulpvaardige
familie Wagemans werd oefengelegenheid aangeboden en het is duidelijk
dat deze familie als een rode draad door de geschiedenis van Music
en zijn voorganger, Aerial Zest loopt.
Na het
vertrek van drummer Hans Lukkien werd diens plaats ingenomen door Eloud
Smit. Die verwierf bekendheid door zich in ieder optreden na zijn
gebruikelijke drumsolo van zijn kruk af te laten glijden, om vervolgens
op de grond - tot grote hilariteit van het publiek - door een helper
gereanimeerd te worden.
In een later stadium werd Gerhard Smit aangenomen, die saxofoon en
gitaar speelde.
Samen met
zanger en tekstschrijver Henry Overduin schreef Klaas Trapman
muziekstukken, suites genoemd, waarover de dagbladen schreven: “…Music
is één van de weinige groepen in Nederland die een eigen stijl
ontwikkeld heeft met een repertoire van eigen composities en teksten.
De instrumentale delen zijn gecompliceerd opgebouwd en de teksten hebben
vaak een diepere strekking. Music brengt luistermuziek en
verlangt een aandachtig gehoor...”
Deze pretentievolle muziek werd onder andere ten gehore gebracht in De
Eland en in het Provadya-circuit.
Geluidsopnamen maakten zij ooit in een Limburgs klooster, maar die
banden lijken te zijn verdwenen. Music heeft tot 1972 bestaan en
stopte uiteindelijk omdat de muziek te ingewikkeld dreigde te worden en
de doelgroep te klein bleek te zijn.
Geluidsopnamen maakten zij ooit in een Limburgs klooster, maar die
banden lijken te zijn verdwenen. Music heeft tot 1972 bestaan en stopte
uiteindelijk omdat de muziek te ingewikkeld dreigde te worden en de
doelgroep te klein bleek te zijn.